Det finns en stor skillnad mellan kommuner i vilken grad skyddsbehövande och deras anhöriga kommer i arbete eller börjar studera. I denna indikator ingår personer som sökt asyl och fått uppehållstillstånd, deras anhöriga samt kvotflyktingar och som bott i Sverige i 4-6 år.
Förvärvsarbetande eller studerande skyddsbehövande och anhöriga
Mål 10 Minskad ojämlikhet
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
|---|---|---|---|
|
0 |
Järfälla |
2018 |
75,6 |
|
1 |
Järfälla |
2019 |
76,1 |
|
2 |
Järfälla |
2020 |
70,8 |
|
3 |
Järfälla |
2021 |
78,2 |
|
4 |
Järfälla |
2022 |
79,8 |
|
5 |
Riket |
2018 |
66,5 |
|
6 |
Riket |
2019 |
68,6 |
|
7 |
Riket |
2020 |
59,6 |
|
8 |
Riket |
2021 |
71,4 |
|
9 |
Riket |
2022 |
74,1 |
|
10 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2018 |
69,0 |
|
11 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2019 |
71,7 |
|
12 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2020 |
65,9 |
|
13 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2021 |
75,5 |
|
14 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2022 |
77,7 |
|
15 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2018 |
71,0 |
|
16 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2019 |
73,2 |
|
17 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2020 |
67,3 |
|
18 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2021 |
75,4 |
|
19 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2022 |
77,7 |
Kommentar
Över tre fjärdedelar av skyddsbehövande och anhöriga i Järfälla kommun som varit i Sverige 4-6 år har kommit i arbete eller börjat studera. Det är högre än statistiken för hela Sverige och genomsnittet för kommunerna i Stockholms län. Andelen minskade mellan 2019 och 2020 men ökade igen till 2021.
Med skyddsbehövande och deras anhöriga avses personer som sökt asyl och fått uppehållstillstånd, deras anhöriga samt kvotflyktingar.