- Alla ska kunna få information och kommunicera med kommunen.
- Information ska vara tillgänglig och anpassad för olika funktionsnedsättningar och situationer.
- Alla ska ha möjlighet att använda kommunens webbplatser, e-tjänster och mobil-appar utan hinder.
Information
Alla människor i Järfälla kommun ska ha samma möjlighet att få information och kunna kontakta kommunen.
Under 2024 har kommunen lanserat en ny hemsida,. Hemsidan stödjer de krav som ställs i Tillgänglighetsdirektivet. Den nya hemsidan är strukturerad på ett tillgängligt sätt och möjliggör navigering med hjälp av hjälpmedel.
Kommunens förvaltningar arbetar för att säkerställa tillgänglighetsanpassade texter. Kommunens mallar tillgänglighetsanpassas och beslutsunderlag görs tillgängliga. Vissa verksamheter har genomgått klarspråksutbildning. Kommunens verksamheter är tillgängliga för kontakter i så stor utsträckning som möjligt. Man kan kontakta kommunen på flera olika sätt.
Under året har kommunen lanserat flera E-tjänster. E-tjänst-portalen är designad utifrån ett tillgänglighetsdirektiv. Det innebär att den uppfyller krav för att vara tillgänglig för alla användare, inklusive personer med olika funktionsnedsättningar. Tillgänglighet och användarupplevelse utreds när nya digitala tjänster tas fram. Flera verksamheter riktade mot personer med funktionsnedsättning använder digitala verktyg som stöd för de enskilda.