Gå direkt till sidans innehåll

Bemötande

Foto på en kopp kaffe och två händer som håller i varandra
Huvudområde STDJ. 11

Järfälla kommun ska se till att fler vet vilka rättigheter, behov och möjligheter som personer med funktionsnedsättning har.

  • Järfälla kommun ska arbeta för att fler ska veta hur vi kan underlätta för personer med funktionsnedsättning.
  • Vi ska följa forskning och utveckling för att minska hinder i framtiden.
  • Alla människor i Järfälla kommun ska få ett gott och professionellt bemötande oavsett om man har en funktionsnedsättning eller inte.

Servicecenter strävar efter att bemöta alla jämlikt och stötta individer utifrån deras behov. För att möta behoven hos personer med funktionsnedsättning har servicecenter gjort talsvarsystemet inkluderande. Servicecenter tar också emot anmälningar om bristande tillgänglighet i kommunen. Servicecenter lämnar rapporter till kommunens förvaltningar kring vad som behöver utvecklas. HR-avdelningen arbetar aktivt mot kränkande särbehandling och diskriminering.

Under hösten har Passalen genomfört kunskapshöjande utbildningar för nyckelpersoner i kultur,- demokrati och förvaltningen. Personal på Ung fritid även genomgått fortbildning inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Järfälla är en av kommunerna som är med i Forum carpe. Forum Carpe är en kommunsamverkan i Stockholms län kring funktionshinderområdet. Syftet med samverkan är att erbjuda kompetensutveckling till anställda på alla nivåer hos både myndighet och utförare.

Uppdaterad: 2025-04-21