Gå direkt till sidans innehåll

Elavbrott

Mål 7 Hållbar energi för alla
Mål 7 Hållbar energi för alla
Indikator GM. 7. 5

I Sverige har vi ett driftsäkert elsystem men tekniska fel, extremt väder, olyckor och sabotage kan fortfarande orsaka elavbrott. Långa elavbrott kan leda till problem med vattenförsörjning, kommunikation och mycket annat som idag är beorende av el.

Att ha tillgång till pålitlig och modern energi är viktigt, varför denna indikator mäter total avbrottstid för långa avbrott under året per kund, där långa elavbrott avser avbrott som är längre än 3 minuter. Den genomsnittliga avbrottstiden per kund (SAIDI) inkluderar aviserade och oaviserade avbrott i regionnät och lokalnät. Kunder avser mätpunkter där ansvar övergår från nätföretag till kunden.

Elavbrott, genomsnittlig avbrottstid per kund (SAIDI)

Rad-id Mätområde Datum Värde (minuter/kund)

0

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

86

1

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

110

2

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

112

3

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

384

4

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

111

5

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

75

6

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

128

7

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2023

92

Datakälla: Energimarknadsinspektionen via Kolada

Kommentar

Genomsnittstiden för långa elavbrott i Järfälla kommun är kortare än snittet för Sverige och kommuner i Stockholms län. År 2023 var genomsnittstiden 71 minuter per kund, medan det år 2016 var 129 minuter per kund. Avbrottstiden har varierat över åren och var som kortast år 2017 på 34 minuter per kund. Långsiktigt går det att utläsa en positiv trend för den genomsnittliga avbrottstiden.

Uppdaterad: 2025-06-24