Gå direkt till sidans innehåll

Nytillkomna bostäder i kollektivtrafiknära läge

Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator GM. 11. 3

En förutsättning för att kollektivtrafiken ska användas i så hög grad som möjligt är att den finns inom ett rimligt avstånd. När nya bostäder planeras behöver de vara i kollektivtrafiknära läge för att öka sannolikheten att de som flyttar in använder sig av den.

Andel nytillkomna bostäder (under det aktuella referensåret) i det geografiska området, som har en trafikerad hållplats inom 500 meter

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2014

81,2

1

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2015

83,3

2

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2016

81,6

3

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2017

83,9

4

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2018

81,9

5

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2019

86,5

6

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

81,7

7

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

86,6

8

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

82,4

9

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2023

83,5

Datakälla: SCB

Kommentar

År 2023 var 94 procent av de nytillkomna bostäderna i Järfälla nära kollektivtrafiken, vilket var en minskning från att tidigare varit 100 procent sedan 2014. Det är fortfarande en högre andel än genomsnittet för jämförbara kommungrupper.

Med trafikerad hållplats avses hållplats, för samtliga trafikslag som trafikeras med minst en avgång per timme, vardagar mellan 06:00 och 20:00. Avståndet till hållplats utgår från fågelavstånd och beaktar inte väg- och gatunät. Hållplatsernas geografiska läge har samkörts med uppgifter ur lägenhetsregistret om antal lägenheter per byggnad. Nyckeltalet följer upp miljökvalitetsmålet 'God bebyggd miljö'.

Uppdaterad: 2025-07-31