Cykling är ett hållbart trafikslag som idag beräknas förhindra en mängd dödsfall och sjukdomsfall i Sverige. Nationellt finns miljömål om att andelen transporter med cykel ska öka. Längden cykelväg är en central faktor för att främja resande med cykel.
Cykelväg i kommunen
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (meter/invånare) |
|---|---|---|---|
|
0 |
Järfälla |
2012 |
2,3 |
|
1 |
Järfälla |
2013 |
2,3 |
|
2 |
Järfälla |
2014 |
2,3 |
|
3 |
Järfälla |
2015 |
2,2 |
|
4 |
Järfälla |
2016 |
2,5 |
|
5 |
Järfälla |
2017 |
2,5 |
|
6 |
Järfälla |
2018 |
2,5 |
|
7 |
Järfälla |
2019 |
2,4 |
|
8 |
Järfälla |
2020 |
2,5 |
|
9 |
Järfälla |
2021 |
2,4 |
|
10 |
Järfälla |
2022 |
2,4 |
|
11 |
Järfälla |
2023 |
2,4 |
|
12 |
Järfälla |
2024 |
2,3 |
|
13 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2012 |
2,2 |
|
14 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2013 |
2,3 |
|
15 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2014 |
2,5 |
|
16 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2015 |
2,5 |
|
17 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2016 |
2,5 |
|
18 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2017 |
2,5 |
|
19 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2018 |
2,5 |
|
20 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2019 |
2,5 |
|
21 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2020 |
2,5 |
|
22 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2021 |
2,6 |
|
23 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2022 |
2,6 |
|
24 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2023 |
2,7 |
|
25 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2024 |
2,7 |
|
26 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2012 |
1,9 |
|
27 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2013 |
1,9 |
|
28 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2014 |
2,1 |
|
29 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2015 |
2,2 |
|
30 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2016 |
2,1 |
|
31 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2017 |
2,2 |
|
32 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2018 |
2,1 |
|
33 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2019 |
2,1 |
|
34 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2020 |
2,1 |
|
35 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2021 |
2,1 |
|
36 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2022 |
2,2 |
|
37 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2023 |
2,2 |
|
38 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2024 |
2,2 |
|
39 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2012 |
1,4 |
|
40 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2013 |
1,5 |
|
41 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2014 |
1,6 |
|
42 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2015 |
1,9 |
|
43 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2016 |
2,1 |
|
44 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2017 |
2,3 |
|
45 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2018 |
2,4 |
|
46 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2019 |
2,5 |
|
47 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2020 |
2,6 |
|
48 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2021 |
2,7 |
|
49 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2022 |
2,8 |
|
50 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2023 |
2,9 |
|
51 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2024 |
3,0 |
Kommentar
Jämfört med alla kommuner i Stockholms län har Järfällas kommun något längre cykelväg per invånare. Cykelvägen har inte ökat i takt med befolkningen och därför syns en negativ utveckling av indikatorn. Medelvärdet för cykelväg per invånare i pendlingskommuner är sedan 2019 på en något högre nivå än i Järfälla.