Gå direkt till sidans innehåll

Förnybar energi för upphandlade transporter

Indikator MP2030. 1.6. 1

Andel förnybart drivmedel som använts inom ramen för ett antal av kommunens upphandlade avtal. Urvalet av avtal har gjorts utifrån parametrarna att avtalen är transportintensiva samt innehåller ett större antal miljökrav. I ett antal av avtalen finns inga krav på förnybara drivmedel medan det i många avtal finns krav på uppemot 100 % förnybara drivmedel.

År 2023 räknades allt förnybart drivmedel med, även det drivmedel som omfattas av reduktionsplikten. År 2024 har vi valt att börja mäta endast andel förnybart drivmedel (energi) utanför reduktionsplikten. Detta innebär att siffran hade varit en aning högre om även drivmedel som omfattas av reduktionsplikten hade räknats med.

Andel transporter upphandlade av kommunen som drivs på förnybar energi

Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll sedan 2023
Senaste värdet:
71,79 % (2024)
Utgångsvärde:
71,25 % (2023)
Mål:
80 % (2025)
Mål:
95 % (2030)

Kommentar

De avtal som valdes ut för urvalet baserades på parametrarna:

  • Stort avtal
  • Transportintensivt avtal
  • Flera miljökrav ställda i upphandlingsdokumentet
    Några av de utvalda avtalen har inte några krav alls på förnybara drivmedel och några har krav på uppemot 100 % förnybart drivmedel, inom ramen för deras uppdrag med Järfälla kommun.

År 2023 räknades allt förnybart drivmedel med, även det drivmedel som omfattas av reduktionsplikten. År 2024 har vi valt att börja mäta endast andel förnybart drivmedel (energi) utanför reduktionsplikten. Detta innebär att siffran hade varit en aning högre om även drivmedel som omfattas av reduktionsplikten hade räknats med.

Med förnybart drivmedel som inte omfattas av rapporteringen enligt Lag (2017:1201) om reduktion av växthusgasutsläpp genom inblandning av biodrivmedel i bensin och dieselbränslen menas:

  • El eller vätgas producerad med förnybara energikällor enligt lag (2011:1200) om elcertifikat (t.ex. vatten-, vind-, sol-, vågkraft och/eller biobränslen). Grön el-avtal ska finnas där elfordon långtidsladdar.
  • Fordonsgas om biogas. Kravet är möjligt att uppfylla genom att tanka Biogas100, genom grön gas-avtal alternativt uppgifter om leverantörens fordonsgasblandning på massbalansnivå.
  • Biodiesel (HVO100, RME100 eller annan FAME100/B100).
  • Bioetanol (ED95/E85/75).
  • Annat förnybart drivmedel eller transportsätt som inte omfattas av rapporteringen inom lag (2017:1201), godkänns av beställaren och kan bevisas ha minst lika stor klimatnytta och förnybart ursprung som ovanstående alternativ.

Med rapportering inom lag (2017:1201) menas:

Kravnivåerna för andel förnybara drivmedel ska bidra till en större klimatnytta. Det innebär att de inte får omfattas av den så kallade reduktionsplikten som lagstadgar att en viss inblandning av förnybart drivmedel ska ske i vanlig bensin och diesel. I princip alla låginblandade produkter av bensin och diesel på den svenska marknaden omfattas av systemet för reduktionsplikt. Även höginblandade produkter som kallas exempelvis endast HVO kan ingå i reduktionsplikten. Ovanstående listade förnybara drivmedel (produkter) omfattas vanligen inte av systemet för reduktionsplikt.

Uppdaterad: 2025-03-03